Dva přístupy k financování projektu
Při tvorbě webových stránek společnosti i jednotlivci uplatňují dva typy přístupů k financování celého projektu.
Financování fixní částkou
Jeden přístup, převážně používaný, je jednorázový projekt výroby stránek s jasným cílem, který má nadefinován podobu a funkčnosti webové prezentace včetně obsahu. Někdy se v rámci takového projektu setkáme i s redakčním systémem, který většinou umožňuje omezené aktualizace informací, jako jsou aktuality, reference nebo fotogalerie.
Princip je jednoduchý. Zákazník s výrobcem dohodne funkčnosti a podobu prezentace a výrobce ji za pevnou částku vytvoří. Někdy dá k dispozici již zmíněný redakční systém. Často se používají volně šiřitelné Joomla, Drupal, WordPress nebo Mambo. Výhodou je obrovská flexibilita, ale nevýhodou může být neúměrná složitost pro uživatele/redaktora, zvláště při použití interaktivních prvků a malá podpora validace správnosti generovaného kódu. Výsledkem mohou být technicky nevalidní stránky bez poviných údajů jako jsou popisy, klíčová slova, title, alty a daší.
I přes garantovanou fixní částku za výrobu webové prezentace jsou pak účtovány jednotlivé úpravy designu, obsahu nebo funkčností podle hodinových sazeb. Při častých změnách, které jsou pro aktuálnost a atraktivnost prezentace důležité, mohou pak tyto vícenáklady dlouhodobě převyšovat náklady na samotnou výrobu.
Dlouhodobá spolupráce
Druhý přístup, již méně využívaný je založený na dlouhodobé spolupráci a kontinuálních službách, které výrobce webových stránek poskytuje. Principem je vytvoření webové prezentace za nulovou nebo nízkou fixní částku a periodickým paušálem, například měsíčním, za poskytované služby jako je pronájem kvalitního redakčního systému, optimalizace obsahu pro vyhledávání, vytváření nových grafických prvků a aplikačních funkčností nebo i plnění webu informacemi.
Dlouhodobě jsou možná náklady na webovou prezentaci vyšší, ale jsou vyváženy zájmem výrobce o co nejdelší spolupráci na základě spokojenosti zákazníka. Tedy kvalita, rychlost a úroveň služeb je jistě na daleko vyšší úrovni.
Na závěr trochu matematiky:
Standardní cenová hladina kvalitních webových stránek s redakčním systém se pohybuje jednorázově kolem 25000 Kč. Hodinovou sazbu za úpravy můžeme odhadnou na 500 Kč. Při práci v rozsahu 30 hodin za rok (což je opravdové minimum, spíše se pohybuje kolem 100 hodin), jsou roční náklady na webovou prezentaci 40000 Kč. Za dva roky pak 55000 Kč a za tři roky 70000 Kč.
Pokud počítáme s formou dlouhodobé spolupráce, můžeme pak cenu kalkulovat následovně: 5000 Kč zaplatíme jako vstupní poplatek (například za přípravu designu). Dálší náklady jsou pak rozložené do měsíční platby cca 2000 Kč, která zahrnuje veškeré pozdější úpúravy. Celkové náklady v prvním roce jsou pak 29000 Kč. Za dva roky pak 53000 Kč a za tři roky 77000 Kč.
Z výpočtu je zřejmé, že i při tříleté spolupráci (což bývá standardní životnost prezentačních stránek), jsou celkové náklady srovnatelné, ale úroveň poskytovaných služeb může být diametrálně odlišná. V případě fixní ceny a náslédného účtování služeb je pak ještě nebezpečí, že cena služeb může být i mnohem vyšší na rozdíl od příkladu.